همشهری‌آنلاین: حسن روحانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی‌ها مسئول بسته شدن پنجره دیپلماسی هستند درباره‌ افزایش تحریم‌های یک جانبه علیه ایران گفت: تحریم برای این است که ما غنی‌سازی را تعطیل کنیم اما اگر غنی‌سازی حق مشروع و قانونی ماست، پس تحریم قانونی نیست و صرفا فشاری است که موجه نیست و باید برداشته شود به ویژه تحریم‌های یک جانبه.

حجت‌الاسلام حسن روحانی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی صبح جمعه 27 بهمن در حاشیه پنجمین کنگره حزب اراده ملت ایران در واکنش به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه پنجره‌ دیپلماسی درباره‌ موضوع ایران درحال بسته شدن است گفت: ‌فکر نمی‌کنم این مساله حرف جدیدی باشد. البته باید مسائل بین ایران و غرب چه مساله‌ هسته‌ای و چه مسائل دیگر از طریق مذاکره حل و فصل شود. این حرف درست است، اما اشکال این است که خود آن‌ها آمادگی لازم را برای مذاکره جدی نشان نمی‌دهند. مهمترین اظهارات روحانی به نقل از ایسنا در زیر آمده است:

  • پنجره‌ دیپلماسی در حال بستن است. باید پرسید چه کسی مسوول بستن این پنجره است؟ خود آن‌ها مسوولند. این در حالی است که ایران همواره اعلام کرده که آماده یک مذاکره جدی است. اگر آن‌ها آماده یک مذاکره جدی هستند به نظر من مسائل ایران قابل حل است.
  • با وجود تحریم‌های یک جانبه و افزایش روز افزون آن به نظر نمی‌آید آمریکایی‌ها آمادگی جدی برای مذاکره داشته باشند؟. وقتی غرب فشار را روز افزون می‌کند و هم‌زمان می‌گوید مذاکره، آن مذاکره به مفهوم "تسلیم" است. اگر مذاکره جدی، واقعی و بر اساس تفاهم است، به این شدت عمل نشان دادن‌ها نیاز نیست.
  • اگر آن‌ها دنبال تسلیم ملت ایران هستند هیچ وقت به این هدف نمی‌رسند؛ پس راه حل این است که آنها برای مذاکره جدی اعلام آمادگی کنند.
  • {چرا غرب از به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی برای ایران سرباز می‌زند و یا تحریم‌های یک جانبه را متوقف نمی‌کند؟} غرب در چند مرحله حق غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت شناخته است. در قطعنامه‌ آذرماه 1383 (نوامبر 2004 ) رسما اعلام شد که فعالیت هسته‌ای ایران منحرف نشده است. وقتی آژانس رسما این حرف را می‌گوید یعنی بر اساس ان‌.پی‌.تی ایران حق غنی‌سازی دارد. هم‌چنین در کمیته ام‌.ان‌.ای که از طرف آژانس برگزار شد و تعداد زیادی از کشورها در آن شرکت داشتند در بیانیه نهایی اعلام شد که ایران دارای توانایی غنی‌سازی است چون قرار بود کشورهایی که دارای این توان هستند به فعالیت‌شان ادامه داده و آن‌ها که این توان را ندارند دیگر شروع به این نکنند و نظر نهایی آن مبنی بر حق ایران در داشتن غنی‌سازی بود.
  • در سال‌های گذشته چیزی اتفاق نیفتاده است که بگوییم به این حرف لطمه خورده است. در حال حاضر که آژانس می‌آید و می‌رود نگفته است که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحرافی پیدا کرده است. پس ما این حق را داریم اما باید آن‌ها آن را اعلام و اظهار کنند.
  • هم‌چنین در توافق با سه کشور اروپایی آن‌ها اعلام کردند که ایران هم حق داشتن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد و هم حق اعمال این حق را دارد. اما آن‌ها باید این مساله را بار دیگر اعلام کنند که امر مشکلی هم نیست.
  • برخی احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها درخواست داشتند که کاندیدا شوند اما من در حال بررسی هستم و اگر به تصمیم برسم اعلام می‌کنم.
  • {اگر کاندیدا شوید با اصلاح طلبان ائتلاف می‌کنید؟} قبلا گفته‌ام اگر روزی کاندیدا شوم مستقل خواهم بود. اما هر یک از احزاب و جناح‌هایی که حمایت کنند ما از آن‌ها ممنون خواهیم بود.
  • هر کس بخواهد در انتخابات بعدی وارد شود باید برنامه و راهکار ارائه دهد. مسائل کشور با شعار حل نمی‌شوند و مردم باید طبق برنامه قضاوت کنند و رای دهند.
  • {چه زمانی بررسی‌های‌تان برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات بعدی تمام می‌شود؟} با خدا و پیغمبر است.
کد خبر 201478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز